Skip to main content
  1. Ressurssenter
  2. Råd om rekruttering og bemanning
  3. Rekrutteringskostnader
  4. Hvordan bruker jeg annonsering på nettet effektiv?

Hvordan bruker jeg annonsering på nettet effektiv?

Hvordan bruker jeg annonsering på nettet effektiv?

Internett har forbedret verden på mange måter, og rekrutteringsverdenen skiller seg ikke ut. Du kan nå nå ut til en bredere gruppe kandidater enn noen gang tidligere, og på en stadig mer oppfinnsom måte.

Fordeler og ulemper
Når man ser på markedsføring på nett opp mot andre metoder for å tiltrekke seg kandidater, ser man noen klare fordeler.

  • Annonsering i avsier (lokal, eller nasjonal presse)
    • Fordeler – Massepublikum, målretting mulig, annonsestørrelse fleksibel
    • Ulemper – Høy kostnad, krever ressurser til administrasjon og layout, aktivt i en kort periode, målretting ofte bredt, sporing vanskelig
  • Annonsering i blader (industri, generelt)
    • Fordeler – Nisjepublikum, annonsestørrelse fleksibel
    • Ulemper – Høy kostnad, krever ressurser til administrasjon og layout, aktivt i en kort periode, sporing vanskelig
  • Annonsering i massemedia (TV, radio, kino)
    • Fordeler – Høy effekt, massepublikum, bred målretting mulig
    • Ulemper – Svært høye kostnader, krever ressurser til administrasjon og layout, aktivt i en kort periode, sporing vanskelig
  • Annonsering på oppslag (oppslagstavler, offentlig transport)
    • Fordeler – Høy effekt, stor størrelse på annonsene, massepublikum
    • Ulemper – Svært høye kostnader, krever ressurser til administrasjon og layout, får oppmerksomhet i en kort periode, målretting vanskelig, sporing vanskelig
  • Annonsering på nett
    • Fordeler – Hurtighet, 24-timers dekning, svært målrettet, verktøy for administrasjon og sporing, automatiske fornyelser, kostnadseffektiv
    • Fordeler – Avhenger av kvaliteten på annonsen, begrenset formatering

Som med alle typer annonsering, er det opp til deg å forsikre deg om at du får mest mulig ut av kampanjen din. Fordelene med annonsering på nettet er at du kan ta deg råd til å teste hvilken innfallsvinkel som fungerer best, og at sporingsfunksjonene fungerer slik at du får vite akkurat det.

Og kanskje den største forskjellen er tilgangen du kan kjøpe til CV-databaser. Hvorfor bruke tid og penger på å lage stillingsannonser når du kan skrive inn noen få nøkkelord og umiddelbart ha CV-ene til 20 personer som matcher dine eksakte krav?

Bygge opp en kampanje
Din tilstedeværelse på nettet består av tre hovedaspekter

  • Stillingsannonse – Dette er det som virkelig selger stillingen til ditt publikum. Først må du velge riktig stillingstittel, og det betyr ikke den stillingstittelen du bruker internt. Tenk på en stillingstittel som dine ønskede kandidater vil øke etter og gjør det enkelt. Din stillingsbeskrivelse bør klart vise ansvarsområdene til stillingen, og de mulighetene den tilbyr. Pass på at du innarbeider mange relevante nøkkelord som hvile deg din stilling og vises på søkemotorene.
  • Faneannonsering – Uansett hvor gode tekstbaserte stillingsannonser er, er det noen ganger ingenting som en slående annonse for å dra til seg brukernes oppmerksomhet. Du kan være så kreativ som du bare vil, og prøve å beskrive din merkevare til ditt målpublikum, og du kan selektivt velge bestemte nøkkelord eller steder med spesielle meldinger.
  • Bedriftsprofil – Fremfor å prøve å dytte inn all informasjonen om din bedrift i annonsen, bør du heller lage en oversikt overbedriften din, inkludert en kort historikk, informasjon om de ulike stedene hvor du driver, opplæringsmuligheter du tilbyr, og alle de andre tingene som gjør din bedrift til et bra sted å jobbe. Se om du kan få dine nåværende medarbeidere som sannhetsvitner for å gi det et personlig trekk.

Hvis du klarer å få disse elementene til å kobles sammen sømløst, gjør du det enkelt for brukerne å finne, fordøye og handle på din annonse. Det finnes mange muligheter til å nå et bredt publikum med kampanjen din, likevel er det kvaliteten på kandidatene som er viktigere for deg enn mengden respons, du kan gjøre din annonse så målrettet som du ønsker.

Bli kreativ
Som et relativt nytt medium utvikles Internett konstant, og det er stadig nye muligheter å nyttegjøre seg av for å øke hvor langt dine rekrutteringskampanjer når.

  • Multimedia – Video og lyd blir stadig viktigere verktøy for bedrifter, og Internettbrukere blir ofte referert til som YouTube- eller iPod-generasjonen. Bedrifter omfavner teknologien ved å tilby videoturer i sine kontorlokaler, eller nedlastbare diskusjoner blant nåværende ansatte for å tilby et glimt inn i deres varemerke.
  • Blogging – Det finnes blogger om nesten alle emner du kan tenke deg, og dette er en god måte for deg å vise den menneskelige siden av din bedrift på. Du kan få en av dine medarbeidere til å blogge på et kurs de deltar på, eller skrive om de ulike sosiale samlingene din bedrift avholder. Bilder av dine medarbeidere som har det morsomt selger bra.
  • Sosiale nettverk – Kanskje den største nettrevolusjonen etter at Internett ble del av massemarkedet er sosiale nettverkssider slik som MySpace, Bebo og Facebook, som lar mennesker fra hele verden knyttes sammen og dele sine tanker og ideer. Hvordan du går inn i denne verden med din rekrutteringskampanje er opp til deg, men gjør det riktig og du kan få tilgang til et svært attraktivt publikum.

Den viktigste å huske om Internett er at det er et åpent medium hvor mennesker kan diskutere ting åpent, og hvor de også gjør det. Hvis du omfavner mulighetene det gir deg, kan din rekrutteringskampanje få et liv på egen hånd, nå mennesker fra alle lag i samfunnet som elles ikke ville ha oppdaget din annonse.

Det krever likevel en viss grad av forpliktelse for å bruke det riktig. Starte en blogg og så la den ligge uberørt i 6 måneder kan faktisk ha en negativ effekt på dine rekrutteringstiltak.

Back to top