Skip to main content
  1. Ressurssenter
  2. Råd om rekruttering og bemanning
  3. Rekrutteringskostnader
  4. Hvilke fordeler kan jeg bruke for å friste en kandidat?

Hvilke fordeler kan jeg bruke for å friste en kandidat?

Hvilke fordeler kan jeg bruke for å friste en kandidat?

En gang i tiden var frynsegoder svært spesielle fordeler kun tildelt de få utvalgte, slik som hjørnekontor med vindu, og en nøkkel til ledernes toalett.

Frynsegoder er mye bredere i omfang, og er den mest kostnadseffektive måten å rekruttere og holde på en fornøyd, engasjert arbeidsstyrke. For en fraksjon av kostnaden med å tilby høyere lønn, kan du heller innføre en plan for frynsegoder og få en mer motivert arbeidsstyrke med i avtalen.

Lønn er ikke lengre det eneste virkemidlet
For flere og flere kandidater er lønn og flotte frynsegoder ikke lengre det de en gang var. Tilbudet med virkelige fordeler, slik som en bedre balanse mellom arbeidsliv og fritid og mer fleksible måter å arbeide på blir stadig mer ettertraktede.

Valg og fleksibilitet synes å være den avgjørende faktoren bak beslutninger om å akseptere en stilling. Tilbudet om livsstilsfordeler er større trekkplaster enn noen gang tidligere for dagens yrkesutøvere.

Særlig foreldre ser etter bedrifter som tilbyr hjemmekontor eller fleksitid. Flere elementære insentiver slik som sykelønn, eller 25 dagers betalt ferie, er blant de mest populære virkemidlene for å trekke til seg folk.

Men hvis alle begynner å tilby familie- og livsstilsvennlige arbeidsmåter, hva vil det da være igjen som kan skille deg fra konkurrentene?

Det er mange andre kreative og lav- eller ingen kostnads fordeler kan kan gjøre medarbeiderne fornøyde og appellere til nye medarbeidere.

  • Uformell bekledning - Hvis medarbeiderne ikke må kjøpe en egen garderobe til arbeidsuken vil det betyr at de sparer mye penger. Hvis du ikke kan gi slipp for formell bekledning kan du vurdere tilskudd til klær.
  • Bedriftsrabatter - Tilby dine ansatte, så vel som deres venner og familie, muligheten til å kjøpe produkter eller tjenester til nedsatt pris. Disse behøver ikke å være avgrenset til i din bedrift, så ta kontakt med andre bedrifter som kan appellere til din arbeidsstyrke.
  • Rentefrie lån - Sett en øvre grense på lånet som kan bli brukt til alt fra årskort på toget til et nytt drivhus. Husk å sett opp automatisk avbetaling fra deres lønn.
  • Forretningskort - Overrakende nok gir personlige forretningskort fremdeles en emosjonell interesse, og det å la dine ansatte bli kreative med sine stillingsannonser kan gi dem et egoboost.
  • Firmabil - På samme måte som den vanlige fremgangsmåten med å gi kilometergodtgjørelse til medarbeidere som jobber på veien, kan du også gi de tilgang til en bil som de også kan bruke privat. Du kan velge hybridbiler eller elektriske øko-biler for å gi deg selv grønne poeng.
  • Medlemskap på treningsstudio En sunn og sprek arbeidsstyrke er generelt en fornøyd arbeidsstyrke, så ta kontakt med et lokalt treningssenter slik at de kan tilby rabatt til dine ansatte.
  • Gratis frukt - Billigere enn medlemskap på treningsstudio. gratis frukt på jobben viser at du bryr deg om dine medarbeideres helse, og det frisker også opp på kontoret.
  • Massasje - Mange bedrifter tilbyr nå regelmessig massasje på stedet for å hjelpe medarbeiderne med å slappe av og gi de ny energi.
  • Oppussing – Det er fantastisk hva et nytt strøk med maling for gjøre for arbeidsmiljøet, og selv om et pent kontor ikke nødvendigvis er en fordel, kan et stygt kontor definitivt påvirke moralen.

Uansett hva du kutter i, ikke kutt fordelene
Husk alltid at dine medarbeidere er din mest viktige fordel. Det å holde dem fornøyde og engasjerte er viktigere enn noen gang når budsjettkutt og trusselen om oppsigelser kaster lange skygger over arbeidsdagen.

Det kan være at fordelsplanene må reduseres eller omprioriteres avhengig av nåværende situasjon for bedriften, men det som forblir konstant er behovet for å demonstrere forpliktelser ovenfor dine ansatte. Motiverte ansatte vil reagere ved å jobbe hardere, slik at organisasjoner som fortsetter å støtte og belønne ansatte i harde tider vil være bedre i stand til å komme sterkt ut i en oppgangsperiode.

Overvåk ROI
Utrolig nok ser det ut som om de fleste bedrifter baserer seg utelukkende på gjennomtrekksrater for å bevise at deres belønningspolicy fungerer. Uansett hvilke fordeler du beslutter å tilby, er det fornuftig og både overvåke ROI både på små og store forhold.

Benyttelse av fordeler er enkelt å overvåke. Du må likevel huske at selv om få benytter seg av en fordel betyr ikke det nødvendigvis at den skal avvikles. Kanskje må den bare bli mer kjent internt og i dine rekrutteringskampanjer.

Back to top