Skip to main content
  1. Ressurssenter
  2. Råd om rekruttering og bemanning
  3. Kandidatanskaffelse
  4. Hvordan kan jeg gjøre min annonse tilgjengelig for søkemotorer?

Hvordan kan jeg gjøre min annonse tilgjengelig for søkemotorer?

Hvordan kan jeg gjøre min annonse tilgjengelig for søkemotorer?

Det å legge ut din stilling på Monster og hjelpe oss til å sikre at dine stillinger rangeres høyt av Google, Yahoo!, og andre Internett søkemotorer er livsnødvendig for at din rekrutteringskampanje skal bli vellykket.

SEO (eller søkemotoroptimalisering) er kunsten å sikre at en nettside vises blant resultatene når en bruker søker etter et bestemt nøkkelord eller frase. De store søkemotorene har algoritmer som endres konstans, disse gir rekkefølgen på listen, og for å kunne ha en mulighet til å rangeres høyt, er det noen få enkle regler du må følge.

Det viktigste folk ser etter i søkeresultater (og lenken de forhåpentligvis vil klikke på) er tittelen. Alle jobber lagt ut på Monster får en automatisk tittel-tag som består av:

<Jobbtittel> Jobber <Sted>

Hvis dette ikke er tilfelle med de stillingene du har lagt ut kan du endre din mal ved å kontakte vår tekniske support-team.

Søkemotorer vurderer også hvor relevant hovedinnholdet av siden er ved å telle antall ganger nøkkelord og fraser opptrer. Det er hundrevis av andre sideelementer og også bli med i vurderingen av hvor høyt dine stillingsannonser vil komme, men det er noen enkle steg du kan ta for å forbedre din rangering.

Bruk mer effektive stillingstitler
Plasser deg selv i skoene til jobbsøkeren. Hvilke ord vil de søke etter hvis de så etter stillingen som du annonserer? Hvis du bruker begrep som jobbsøkeren faktisk vil søke etter, øker du sjansen for at de blir oppdaget.

Nøkkelord vises også i fet på søkeresultatside, noe som øker sannsynligheten for at de blir lagt merke til og klikket på av brukeren.

  • Ikke bruk – Lag 2 Policyimplementerende arkitekturstrateg
  • Bruk – Senior policyrådgiver

Det å legge til en sentral ferdighet til en stillingstittel vil hjelpe den til å appellere til et mer avgrenset publikum.

  • Ikke bruk – Web-utvikler
  • Bruk – Java Web-utvikler

Unngå å bruke stillingstitler som er kryptiske eller i spørsmåls form. De vil ikke vises under det søkebegrepet du ønsker, og de kan også få brukere til å la være å klikke.

  • Ikke bruk – Ønsker du å jobbe i bank?
  • Bruk – Bankkasserer

Bruk mer målrettede stedsangivelser
Stedet du oppgir i stillingsoppføringen kombineres med stillingstittelen for å lage sidetittelen. Bli aldri fristet til å skrive inn steder i stillingstittel-feltet, hvis ikke vil du ende opp med en tittel-tag som ser slik ut:

Salgsleder – Docklands, London Stillinger Docklands, London

Dette vil bli betraktet som spamming med nøkkelord og dytte din stilling lengre ned på rankingen.

Når du legger ut dine stillinger på Monster og blir spurt om å fortelle oss hvor din stilling er plassert, er det to typer nøkkelinformasjon du ønsker å oppgi for å forbedre din SEO.

  • Postnummeret (for å synkronisere med vår Google Maps-funksjon)
  • Det nærmeste tettstedet eller byen

Tittel-taggen som vises i søkemotorer er begrenset til 90 tegn, slik at lange stedsbeskrivelser har vanligvis en negativ virkning.

  • Ikke bruk – Reading, Berkshire, M4 corridor, Thames Valley, South East
  • Bruk – Reading, Berkshire

Du kan være mer detaljert om plasseringen innenfor stillingsbeskrivelsen, men med tanke på SEO, ønsker du å stole på et nøkkelord som vil matche området hvor du forventer at flest kandidater vil søke.

Ha et godt åpningsavsnitt
De første 155 tegnene av din stillingsbeskrivelse er svært viktig for hvor vellykket din annonse vil bli. Fremfor å hoppe inn i en beskrivelse av din bedrift, bør du heller gi en kort oversikt over stillingen, gjenta stillingstittelen en gang, stedet en gang og et par andre relaterte ferdigheter. Hvis du også kan få med ordet som utgjør stillingstittelen enda en gang kommer du til å se en fordel.

Det er viktig å forsikre seg om at dette utgjør en fullstendig setning fremfor en liste med nøkkelord ettersom søkemotorer belønner godt formulert åpningsinnhold. På en lignende måte som med tittel-tagen vil nøkkelordene brukeren søker etter, vises som fet i søkeresultatet, noe som øker sjansene for at brukere klikker på din lenke.

En godt eksempel på en introduksjon (med nøkkelfrasene i fet, og relaterte begrep understreket ) for en salgslederjobb i Warrington er:

“Vi leter etter en salgsleder med erfaring fra farmasøytisk industri som kan bli med i vår spesialist salgs gruppe i Warrington, Cheshire."

Gjenta dine nøkkelfraser
Den gjenværende av din stillingsbeskrivelse bør også inneholde dine nøkkelord og nøkkefraser på ulike måter. Når stillingstittelen er det viktigste må du passe på at den vises minst tre og ikke mer enn seks ganger innenfor din stillingsbeskrivelse.

Setninger slik som: "Ansvarsområdene til Markedsføringssjefen..." eller "Slik du vil ha bevist gjennom tidligere roller som markedsføringssjef..." er gode måter å plassere inn nøkkelbegrep uten at de virker tvunget.

Du ønsker også å at hvert ord fra dine nøkkelfraser skal vises på egen hånd noen flere ganger. Slik at hvis du for eksempel bruker begrepet "markedsføring" relatert til en nødvendig kvalifikasjon fra kandidatene vil du også kunne holde på en velformulert beskrivelse med et sunt antall oppføringer av relevante nøkkelord.

Du vil at dine nøkkelfraser (eller ord relatert til dine nøkkelfraser) skal utgjøre 5-10 % av det totale sideinnholdet. I en stillingsbeskrivelse på 200 ord er det mellom 10 og 20 ganger. Dette kan virke mye, men hvis du kan nevne begrepet "markedsføringsleder" seks ganger, ordene "markedsføring" og "leder" noen ganger hver, og stedet enda noen ganger, vil du ha en godt tilpasset side.

Spamming med nøkkelord er en praksis som er sterkt frarådet av søkemotorer, slik at å prøve å forbedre din rangering ved å liste opp relaterte stillingstitler, ferdigheter og steder vil sannsynligvis få deg til å forsvinne fra rangeringen.

Back to top