Skip to main content
  1. Ressurssenter
  2. Råd om rekruttering og bemanning
  3. Utvalg av kandidater
  4. Ti enkle regler for ansette de beste menneskene

Ti enkle regler for ansette de beste menneskene

Ti enkle regler for ansette de beste menneskene

Du kan ikke vinne uten de riktige spillerne. Følg disse 10 tipsene for å rekruttere vinnere til ditt team.

Regel nummer en er klar, men svært lite intuitiv: Ansett aldri, aldri noen som er lik deg selv. Hvorfor ikke? Fordi helt fra tidenes morgen har ledere ubevist klonet seg selv, og fylt opp kontorene med pregløse, unge menn fra imponerende skoler. Hva har skjedd med ledere og bedrifter som  har gjort dette? Som ledelsesguru Rosabeth Kanter observerte, svinner de ofte hen og blir etter hvert irrelevante, når de møter på arbeidslivets harde realiteter.

Her er de andre ni:

2. Ansett ut ifra holdning fremfor ferdighet
Det å lære bort ferdigheter går på et blunk, sammenlignet med å overføre holdninger. Stor optimisme er blant de kvalitetene du ønsker mest.

3. Se etter rebellene
På intervjuer, spør når personen har vært i vanskeligheter. Den lydige ansatte kommer ikke til å kunne være mye til hjelp  i et miljø preget av raske endringer.

4. Se etter resultater
Ansett aldri noen med bra potensiale, men med tvilsomme vaner i den tro at du kan endre han eller henne. Du får det du ser.

5. Let etter en person med humoristisk sans
En person som ikke kan ta ting med et smil og le, spesielt av seg selv, kommer sannsynligvis til å bli en svært kjedelig og stiv ansatt.

6. Fyll tomrommet
Se nøye på den samlede styrken og ferdigheter i  ditt team innenfor de ulike avdelingene, og finn folk med de kvaliteter og ferdigheter som mangler.

7. Prøvekjør
Ikke vær tilfreds med referanser. Husk at mange av de mest glødende referansene gis av folk  som er ivrige etter å bli kvitt andre. Inkluder assessment-sentre og jobbsimuleringer som en del av din intervjuprosess, eller be søkere om å gi deg en portefølje av deres beste arbeid.

8. Fyll opp ”innhengningen”
Hold utkikk etter kandidater før behovet oppstår. Ikke vent  til en ledig stilling dukker opp. Ha en pool med potensielle ansatte under det vaktsomme øyet til noen som er ansvarlig for ansettelser. Evaluer ditt rekrutteringsteam i henhold til i hvor stor grad de holder innhengningen klar. Be dem om å aldri avvise en interessant kandidat med ordene: "Vi har ikke noen ledige stillinger for øyeblikket."

9. Slåss for mangfold og variasjon
Pass på at du sprer nettet ditt vidt nok til å finne de med best kompetanse og potensiale, men som er forskjellige og kanskje ikke rører seg i din nærmeste krets. Spør din HR- avdeling hvilke kontakter, kilder og kanaler de benytter seg av. "Vi har ikke behov for å finne folk som er annerledes enn oss" er en kostbar unnskyldning.

10. Lytt
De fleste intervjuere snakker alt for mye. Når en kandidat til slutt når fram til deg,  bør du lytte til "historien" fra hans eller hennes liv, hjemme og på jobben. Det er blitt sagt at å være  leder er som å praktisere psykiatri uten en lisens. Dette er ikke minst sant når det gjelder rekruttering.

Rekrutteringsprosessen er for viktig til at den bør overlates i sin helhet til HR- avdelingen. Ditt ettermæle vil tross alt bli vurdert ut ifra måten du velger dine ansatte til å utføre jobben for deg.