Skip to main content
  1. Ressurssenter
  2. Råd om rekruttering og bemanning
  3. Kandidatanskaffelse
  4. Hvordan skriver jeg en effektiv stillingsannonse?

Hvordan skriver jeg en effektiv stillingsannonse?

Hvordan skriver jeg en effektiv stillingsannonse?

Stillingsannonser kommer i mange former og størrelser, men det er noen enkle regler som hver annonse bør følge for å sikre at den tiltrekker seg kandidater som er rett for jobben.

Attraktiv stillingstittel
Den mest åpenbare måten å øke antall mennesker som ser din stillingsannonse er å gjøre stillingstittelen attraktiv. Internt kan jobbe være kjent som "Nivå 2 støttekonsulent for global kommunikasjon", men hvor mange kommer til å skrive det inn i en søkeboks. Hvis den type person du ønsker å tiltrekke deg er den typen som vil ønske å jobbe som PR-leder, må du kalle jobben "PR-leder".

Hvis du har tilgang til en CV-database, kan du finne noen CV-er for mennesker du har lyst til å invitere til et intervju og bruke feltet "Ønsket stillingstittel" som grunnlag for din annonse. Hvis det er hva de ønsker å jobbe som, er det også hva de mest sannsynlig vil søke etter.

Sette opp strukturen
Det er ingen etablerte formater for hvordan du skal beskrive stillingen, men du bør prøve å inkludere disse elementene:

  • Kort introduksjon – Prøv og hold det til rundt 40 ord, og snakk om jobben fremfor selskapet. Dette vil hjelpe leserne til å raskt vurdere om dette er en passende stilling for dem, og friste dem til å fortsette å lese.
  • Stillingens ansvarsområder - List opp mellom tre og sju hovedoppgaver som en vellykket søker vil bli forventet å utføre. Prøv og relater disse til forretningsmålene når mulig, slik at søkeren kan se for seg hvordan stillingen passer inn i firmaets planer. For eksempel: "Utvikle et markedsprogram på e-post for å hjelpe til med å forbedre kundenes tilbakevendingsrate. Husk at din annonse ikke er en stillingsbeskrivelse og må derfor ikke inneholder hvert eneste element i stillingen, kun nok til at de riktige folkene sender sine CV-er.
  • Spesifikasjon av person – Hvilke ferdigheter, kvalifikasjoner eller kjennetegn ser du etter hos din ideelle søker? Prøv og del disse opp mellom hvilke som er nødvendige og hvilke som vil være en fordel. Hvis du håper på å få mange CV-er kan du tillate deg å være mindre spesifikk i dine krav, mens hvis du kun ønsker et par høykvalifiserte søkere, må du være svært klar på de strenge kriteriene som du vil måtte tilfredsstille. Jobbsøkere tar dette området bokstavelig, og du kan påvirke antall søkere dramatisk med kun et par velvalgte ord.
  • Belønningssystem – Ved siden av å informere om lønnen kandidatene kan forvente å motta, bør du også prøve å peke på noen av fordelene og frynsegodene de kan se frem til. Hva vil få dem til å søke på din stilling fremfor en lignende stilling hos en konkurrent? Belønninger behøver ikke å være finansielle, så tenk på hvilke fleksible arbeidstidsprogrammer, team-utflukter og barnepass muligheter din bedrift tilbyr.
  • Plassering - Så vel som å fylle ut feltet "Sted" når man fyller ut publiseringsskjemaet på nett, kan det være at du ønsker å legge til mer detaljert informasjon om hvor jobben er basert. Er det et nytt kontor? Finnes det gode transportmuligheter? Hvordan er den lokale puben? Er denne stillingen alltid plassert på kontoret, eller er det en viss mengde reising involvert? Hvor folk jobber er ofte like viktig som den stillingen de tar.
  • Din bedrift – Hva er din forretningsvirksomhet? Hvis din bedrift ikke er et velkjent merkenavn må du forklare hvilken industri du befinner deg innenfor. Fremfor å kopiere "Om oss" fra ditt nettsted bør du heller prøve å relatere dette til stillingen. Slik at hvis det er en salgsstilling kan du skrive: "En ledende leverandør av tekstiler med et aggressivt vekstprogram for å vokse utenfor Storbritannia," slik som at du kan skrive; "En ledende leverandør av tekstiler med et nylig utviklet ordresystem på nett bygd på et :NET rammeverk" for en IT-stilling Ikke gjør den feilen at du oppgir for mye informasjon her, jobbsøkeren vil gjøre sine egne undersøkelser hvis de ønsker å vite mer.
  • Neste skritt – Hvis leseren er interessert i din ledige stilling, hva er de neste skrittene du ønsker at de skal ta? Det er en "Søk nå"-knapp plassert på alle stillingsannonser som ligger på Monster, men du kan også vurdere å legge til kontakt-e-post eller telefon, og et referansenummer slik at du kan finne ut hvor søknadene kom fra. Er det noe bestemt informasjon som du ønsker at søkeren skal legge ved i søknadsbrevet? Nå er det på tide å spørre etter det.

Attraktivt for ditt publikum
Hvis du bruker analogien at jobben er ditt produkt og jobbsøkeren er dine kunder, må du lage en overbevisende argument for hvorfor de skal gjøre en transaksjon (eller ta seg til til å søke på den ledige stillingen). Jobbsøkere verdsetter sine ferdigheter og erfaring høyt, og hvis du vil at de skal søke på en jobb må du appellere til deres ønsker og behov på samme måte som du ville ha gjort ovenfor en kunde.

Tenk på når du handler. Hvilke produkter fanger blikket ditt? Hvilken type produkter er din målkandidat tiltrukket av? Hva kan du lære fra reklamespråket de bruker og den måten de er fremvist på?

Mange stillingsannonser er skrevet med antagelsen at bedriftene gjør potensielle kandidater en tjeneste ved å invitere dem til å søke på deres jobb. Denne holdningen avskrekker publikumet ditt øyeblikkelig, hvis du ikke er inviterende i din stillingsannonse kan du ikke forvente at folk skal tro at du vil tilby et hyggelig sted og jobbe.

Det å lete etter en jobb er en fulltidsjobb i seg selv, så prøv og hold din stillingsannonse til under 700 ord. Lange uklare stillingsannonser antyder et trykkende arbeidsmiljø, mens annonser fulle av moro og spøker vil gi inntrykket av at man er uprofesjonell. Snakk til folk på deres nivå, og i andreperson, ved å bruke "du" og "din" fremfor "vi" og "vår".

Unngå fristelsen til å kopiere og lime inn den beskrivelsen du brukte sist gang du ansatte i den stillingen når du skal sette inn en annonse. Tenk over hvordan ansvarsområdene for den personen kan ha endret seg. Du ønsker å ansette mennesker med sin egen individuelle personlighet og ferdigheter, ikke robot-kloner!